петак, 4. октобар 2024.

 ЂУРА ЈАКШИЋ "НА ЛИПАРУ"

Истраживачки задаци:

1. Пажљиво прочитајте пјесму!

ВЕЧЕ

Jесте ли ми род, сирочићи мали?
Ил’ су и вас, можда, јади отровали?
Или вас је, слабе, прогонио свет —
Па дођосте само да, кад људе знамо,
Да се и ми мало боље упознамо,
У двопеву тужном певајући сет?...

Ми смо мале,
Ал’ смо знале
Да нас неће
Нико хтети,
Нико смети
Тако волети,
Као ти —
Ћију ћи!

Моје тице лепе, једини другари,
У новоме стану познаници стари,
Срце вам је добро, песма вам је мед;
Али моје срце, али моје груди
Леденом су злобом разбијали људи,
Па се, место срца, ухватио лед.

С белом булом,
Са зумбулом,
Шарен-рајем,
Рајским мајем,
Цвећем, миром,
Са лепиром,
Летимо ти ми
Срца топити —
Ћију ћи!

Моје тице мале, јадни сиротани!
Прошли су ме давно моји лепи дани —
Увело је цвеће, одбег'о ме мај;
А на души оста, кô скрхана биљка,
Ил’ кô тужан мирис увелог босиљка,
Једна тешка рана, тежак уздисај.

2. Истражите биографију писца, сазнајте када је пјесма настала и значење наслова! 
3. Форма пјесме је специфична. То је двопјев.
    Протумачите зашто пјесник разговара са птицама?
4. Какав је пјесников доживљај свијета? Каква су његова осјећања? Којим тоном казује своју исповијест?
5. Какву поруку нам шаље говор птица? Којим тоном се оне опбраћају пјеснику?
7. Дефиниши појмове: АСОНАНЦА; АЛИТЕРАЦИЈА, АПОСТРОФА и пронађи их у пјесми!
8. Шта је ЕЛЕГИЈА, а шта ДИТИРАМБ?
9. Анализирајте форму пјесме: врсту стиха, врсту строфе, риму!

  ДЕСПОТ СТЕФАН ЛАЗАРЕВИЋ "СЛОВО ЉУБВЕ" Истраживачки задаци за интерпретацију дјела: 1. Истражите личност деспота Стефана! Зашто ј...