среда, 4. новембар 2020.

 

НАРОДНА БАЛАДА "ЖЕНИДБА МИЛИЋА БАРЈАКТАРА"

Овдје можете прочитати пјесму:

https://sr.m.wikisource.org/sr-ec/%D0%96%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B4%D0%B1%D0%B0_%D0%9C%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%9B%D0%B0_%D0%B1%D0%B0%D1%80%D1%98%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B0




Анализа пјесме:

-        Чиме је вас опчинила ова пјесма?

Доминантан утисак на читаоца оставља трагика једне љубави која налази своје уточиште у смрти. Интересантан је мотив урока и коби јер човјек желећи нешто савршено изазива зло.

-        Које старо вјеровање или сујевјерје налазимо у основи ове пјесме?

То је вјеровање да претјерана љепота привлачи зле силе и доноси несрећу.

-        Која је тема ове пјесме?

У овој пјесми је обрађена тема трагичне и кобне љубави Милића барјактара.

-        Образложите композицију пјесме!

·       УВОД: тражење дјевојке

·       ЗАПЛЕТ:нађена једна посебна дјевојка, одлазак и боравак у тазбини,  таштино повјеравање истине, сватовска колина

·       КУЛМИНАЦИЈА: дјевојка умире, младожења тужи

·       ПЕРИПЕТИЈА: младожења се враћа кући и умире

·       РАСПЛЕТ:мајка остаје сама да тужи над својом судбином, тужбалица

-        Како сте доживјели лик Милића?

О Милићу у овој пјесми сазнајемо само по његовом специфичном избору невјесте. С обзиром да за себе тражи посебну дјевојку сигурно постоји основ за то у његовим људским и витешким квалитетима, Вјероватно је ријреч о свјесности својих вриједности али можда и извјесна умишљеност и избирљивост.

-        Који стихови нам објашњавају поријекло,љепоту и квалитете дјевојке!

Дјевојку описује Милета и приписује јој епитете физичке љепоте, али и духовних вриједности.

-        Танка струка, висока стаса

-        Коса

-        Очи

-        Зуби

-        Уста

-        Поглед

-        Покрет и држање

Поријекло дјевојке је племенито. Она потиче из богате породице на гласу која сватове богато гости, а младожењу богато дарује. Мајка је поштена, не крије дјевојачку коб, одаје је младожењи, на вријеме га упозорава.

Дјевојка је описана у Милићевом питању и мајчином одговору. Злато---сребро---сунце---бог  ријечи су које показују да никаква материјална вриједност не може мјерити са божанском природом ове дјевојке. Гдје је мјесто ономе што припада само богу?

-        Како ви разумијете дјевојчину рану смрт и њену коб?

Дјевојка је своју смрт предосјетила, забољела ју је глава. Савршенство и идеал и нису од овог свијета, припадају неком другом, духовном свијету. Све што претјерано привлачи невољу.

-        У пјесми се два пута појављује тужбалица. Шта знате о овој књижевној врсти?

-        Тужбалица (нарицаљка или запевка) је песма којом се нариче, тужи за мртвим, важан је и обавезан елеменат у погребном церемонијалу. Жена која нариче зове се нарикача, тужилица или покајница. Обично туже жене, мајке, сестре, ћерке, снахе, а има доказа и о мушком тужењу. У циљу лепшег нарицања овај задатак се поверава вештим особама, те тако настају професионалне нарикаче, о чијем постојању сведочи и Вук Стефановић Караџић.

 

-        Издвојите у пјесми епске, лирске и драмске  елементе!

Епско:нарација, радња

Лирско: мотив љубави, мотив коби, осјећајност, трагика

Драмски: дијалошка форма


-        Дефинишите појам епско-лирске пјесме и баладе!

ЕПСКО-ЛИРСКА ПЈЕСМА:

У предговору првој књизи лајпцишког издања Вукових пјесама, 1824. године,  Вук је примјетио да се неке пјесме налазе „на међи између јуначкије и женскије“.

То су пјесме које садрже неке епске елементе, али је у њима обрада лирска. У нашој народној поезији издвајају се двије групе: БАЛАДЕ и РОМАНСЕ.

БАЛАДЕ:  Усмена приповиједна пјесма с богато израженим елементима лирског и драмског карактера. Садржај баладе чини неки трагичан догађај.

СЛОВЕНСКА АНТИТЕЗА:

је стилска фигура поређења, која се најчешће користи у народним песмама (лирским и епским) и типична је за словенске народе. Састоји се од питања, више понуђених одговора, односно претпоставки, негирања тих одговора и тачног одговора,1) односно одгонетке.

ГРАДАЦИЈА: Градација (латински: gradatio — постепеност, поступност);

У реторици начин да се прво излажу па тек онда све јаче аргументују; често се користи у епским песмама

 

  ДЕСПОТ СТЕФАН ЛАЗАРЕВИЋ "СЛОВО ЉУБВЕ" Истраживачки задаци за интерпретацију дјела: 1. Истражите личност деспота Стефана! Зашто ј...