среда, 22. новембар 2023.

 ДОБРИЦА ЋОСИЋ "КОРЕНИ"



1. ГРУПА: БИОГРАФИЈА
 Истражити биографију писца и представити је на интересантан начин употребом интренет алата. Обратити пажњу на групу генеалошких романа који су повезани у цјелину родословном тематиком.
2. ГРУПА: ИСТОРИЈСКИ КОНТЕКСТ
 Истражити историјски контекст романа. Који историјски догађаји су везани за радњу романа. Размотрите и стабло Катића и представите га цртежом на презентацији. Какву слику о Србији писац даје кроз ове епохе? Протумачите наслов романа и повежите са њим два суштинска питања романа: питање поријекла и питање насљедника.
3. ГРУПА: КОМПОЗИЦИЈА
Истражите композицију романа!Представите фабулу романа! Која је функција Пролога, а која Епилога? Уочите два плана приповиједања: спољашњи и унутрашњи!
Ко почиње и ко завршава роман?
Прикажите циклични ток по временским плановима и принцип ретроспекције!
Објасните технику тока свијести и наведите примјере!
4. ГРУПА: ЛИКОВИ
Окарактеришите Аћима Катића. Шта га покреће на акцију? Које га особености издвајају као сељачког вођу? Како се понаша у борби за своје политичке циљеве? Како се односи према сељацима? Који су узроци његових личних и политичких пораза? Зашто не може да се уклопи у ново време? Објасните његов однос према синовима? Због чега је разочаран у Ђорђа? А у Вукашина? Шта му је једина утеха? Наведите примере Аћимове националне искључивости.
Коју улогу има у роману Никола? Шта је то мистично и митско у његовој личности? Која га особеност чини сродним Аћиму? Која мутна сећања о очевој смрти носи? Како су та сећања личне и колективне несреће деловала на Николу? Пронађите примере Николине епске, хајдучке свести и менталитета. Када почиње његова деградација? Зашто га Ћосић слика као човека без места и датума  рођења и смрти, без презимена и корена? У какав симбол он прераста?
Чији је представник професор Андра? На којим принципима је он одрастао? Која он разочарења доживљава? До каквог закључка о обреновићевској Србији долази?
5. ГРУПА: ЛИКОВИ
Објасните двојство у личности Ђорђа Катића? На ком плану је он моћник? Како манифестује своју силу и моћ? Шта је узрок његовог очаја? Када се види његова друга, несигурна страна? Који план преовлађује у роману? Објасните његов однос према Симки.  Какав му је однос према сину?Окарактеришите Симку. Где су њени корени? Објасните њен однос према Ђорђу. Зашто трпи његове увреде? О чему сања? Какав јој је став према прељуби? Зашто се подала Толи Дачићу?
Којим идејама је надахнут Вукашин? Кога он представља? Шта га раздире? Када се преиспитује?
Окарактеришите Толу Дачића. Какав му је однос према Ђорђу? Када се осећа супериорнијим од газде? У којим тренуцима се јавља његова интимна побуна? Зашто она не прераста у сазнање о социјалној неправди?

6. ГРУПА: РЕЦЕНЗИЈА КЊИГЕ И СЕРИЈЕ
На интересантан начин направити рецензију и књиге и серије са освртом на успјешност или неуспјешност екранизације романа.
Могуће је снимати туторијал, ривјув и слично. 
По могућности издвојити сцене из серије.


  ДЕСПОТ СТЕФАН ЛАЗАРЕВИЋ "СЛОВО ЉУБВЕ" Истраживачки задаци за интерпретацију дјела: 1. Истражите личност деспота Стефана! Зашто ј...