7. и 8. АНАЛИЗА ЛИРСКИХ ПЈЕСАМА РАЗЛИЧИТЕ ТЕМАТИКЕ
Задаци за рад у групи
1. група: ЈОВАН ДУЧИЋ
„Песма жени“
49. страна у
Читанци
1.
Изнесите своје утиске о овој лирској
пјесми?
2.
Којој
врсти ова пјесма припада?
3.
Истражите податке о њеном настанку и
објављивању: када и гдје је објављена, ком циклусу припада...То се зове ШИРА
ЛОКАЛИЗАЦИЈА ДЈЕЛА.
4. Основни мотив ове пјесме је МОТИВ ЖЕНЕ! Издвојите и анализирајте појмове (ријечи) који јој се приписују- Какви су ти појмови по свом значењу и ком свијету или дијелу човјековог живота припадају? Затим објасните о каквој је жени ријеч!
5.
Размотрите и осјећање љубави у пјесми!
Којим стиховима је дочарано како лирски субјекат доживљава љубав! Да ли у том
доживљају има реалности, стварности, тјелесне и чулне љубави!
6.
Објасните како разумијете позив лирског
субјекта да жена остане НЕДОСТИЖНА;
НЕМА и ДАЛЕКА!
7.
Шта је тема ове пјесме?
8.
Напишите стихове који могу бити идеја или
поука!
9.
Анализирајте стилски поступак: строфа,
стих, ритам, рима, стилске фигуре...
2. група: ДЕСАНКА
МАКСИМОВИЋ „БАЛКАНАЦ“
55.
СТРАНА У ЧИТАНЦИ
1.
Шта је тема ове пјесме?
2.
Којој
врсти ова пјесма припада?
3.
Која осјећања су присутна
у пјесми?
4.
Која два различита
менталитета пјесникиња пореди?
5.
Издвоји стихове који
карактеришу Србе и западњаке!
6.
Шта према мишљењу
пјесникиње карактерише Србина/Балканца, а шта западњака?
7.
Против чега је пјесникиња
дигла глас?
8.
Шта је идеја ове пјесме?
9.
Анализирај стилске
особености пјесме (стих, ритам и тон, рима, стилске фигуре)
3. група: ВОЈИСЛАВ ИЛИЋ „СВЕТИ
САВА“
36. страна у Читанци
1. Који лик је инспирисао пјесника? У чему је значај Светог Саве за
наш народ?
2. Издвоји пјесничке слике и примјети каква атмосфера и која
осјећања доминирају у пјесми! Издвоји стихове који одишу религиозним осјећањем!
3. Уочи какав је временски оквир у пјесми?Примјети гдје још постоји
двојност-пронађи стихове!
4. Издвоји пјесничке мотиве? Обрати пажњу на мотив свјетлости и шта
он симболизује?
5. Којој врсти ова пјесма припада?
4. Лаза Костић „Међу јавом и мед сном“
Читанка, 37. стр.
1.
Напишите
кратку биографију писца!
2.
Коме се
пјесник обраћа? Наведи стихове који то потврђују! Објасните зашто се обраћа
срцу и колико пута се њему обраћа?
3.
Које
епитете пјесник приписује срцу! Шта му
поручује? Објасни зашто му се тако обраћа?
4.
Између
које двије силе се нашао пјесник? Шта представља/симболизује срце?
5.
На који
нас мит подсјећа пјесника када срце назива плетиљом старо? Шта представља
неуморна плетисанка?
6.
Објасни и
пронађи у пјесми: МЕТАФОРУ, КОНТРАСТ, ГРАДАЦИЈУ!
7.
Шта је
идеја ове пјесме?
8. Којој врсти ова пјесма припада?
5. група: Десанка Максимовић „Сребрне плесачице“
Читанка, 60. стр.
1.
Којој
врсти ова пјесма припада?
2.
Издвојите
пјесничке мотиве?
3.
Издвојите
пјесничке слике! Подијелите их на визуелне, тактилне и звучне!
4.
Објасните
ефекат персонификације у овој пјесми?
5.
Кога
симболизују јеле, а кога борови?
6.
Шта је
идеја ове пјесме!